تقویت و پرورش بهتر هوش نوزاد


4183

در دوره تقویت و پرورش بهتر هوش نوزاد خواهید آموخت

توضیحات تکمیلی

در حالی که دوره جنینی یک پنجره حیاتی برای رشد مغز نوزادی است، سه سال اول پس از تولد، تقویت و سیم کشی مغز را پایدار و توسعه می بخشد و مسیرهای عصبی جدیدی شکل می گیرد.

تجربیات و تعامل یک نوزاد رشد اولیه مغز اورا شکل داده و پایه و اساس یادگیری او را می‌سازد. با تعامل و تحریک زودتر از موعد پنج حس، والدین می‌توانند حواس نوزاد خود را تحریک کرده و او را برای موفقیت  در واکنش ها آماده کنند.

   مغز نوزادان برای اجتماعی بودن طراحی شده است و تعامل عاشقانه با او این پتانسیل را به حداکثر می‌رساند، پس باید تلاش‌ها را برای بهینه سازی شناخت عصبی در سال‌های حیاتی پس از تولد کودک را تحت نام تقویت و پروش بهتر هوش نوزادرا ادامه دهیم.

به عنوان مثال در هنگام شیر دادن و بازی به کودکتان مکرر تماس چشمی برقرار کنید و به او لبخند بزنید. مراقبت و تغذیه مداوم، امنیت و اعتماد را ایجاد می‌کند. در گهواره گذاشتن، بوسیدن و آرام کردن نوزاد گریان خود، تنظیم احساسات و پاسخ به استرس را به اوآموزش می‌دهد.

محیط اطراف نیز مغز در حال رشد را تحریک می‌کند. محیط را با نورهای رنگی تاریک و روشن کنید. باصداهای مختلف درحالی که نوزاد را ماساژ می‌دهید یا درآغوش دارید مثل یک محیط بازی کودکانه طراحی کنید وقتی کودک سرحال و آماده بازی است .

ردیابی اشیا و چهره‌ها باعث ایجاد کنترل حرکت چشم و تمرکز می‌شود و رشد لوب اکسیپیتال و گیجگاهی را تحریک می‌کند. اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و روشن را به کودک خود بدهید تا نگاهش را روی آن متمرکز کند.

پخش انواع موسیقی کلاسیک آرام و صداهایی مانند افکت های  ضبط شده در طبیعت مثل صدای رودخانه و حیوانات و ... به این امر کمک می کند.

مراقبت گرم و پاسخگو در سال‌های اول باعث ایجاد دل‌بستگی ایمن می‌شود و داربستی بیرونی برای ذهن نوظهور فراهم می‌کند. تعامل چهره به چهره به ویژه قوی است که شامل نگاه، لمس، صدا و متقابل است. والدین فیزیولوژی نوزاد را از طریق تماس محبتآمیز تنظیم می‌کنند. پیوند اولیه مغز اجتماعی را سیم کشی می‌کند و استرس را مهار می‌کند. نواحی عصبی که از همدلی، همکاری و خودتنظیمی حمایت می‌کنند، به ویژه رشد وابسته به تجربه را نشان می‌دهند. پرورش روابط مراقبین این مدارهای ضروری را تقویت می‌کند. در مجموع، تعامل ساده و عاشقانه و قرار گرفتن دربغل در هشت ماه اول به بهترین وجه حواس و شناخت نوزاد شما را تقویت می‌کند و نگران بغلی شدن شیرخوار نباشیدچراکه بعد از راه افتادن کودک نیازی به درآغوش بودن ندارد. در این دوره کاربردی با جزییات بیشتری به تشریح این موارد خواهیم پرداخت.